Artikel i fuld længde med tilladelse fra Berlingske Tidende

Nye pædagoger og lærere skal til udlandet

En ny strategi for internationalisering af uddannelserne skal hæve andelen af studerende med udlandsophold til mindst 20 pct.

Om ti år skal mindst hver femte pædagog, lærer og sygeplejerske have taget en del af sin uddannelse i udlandet. Det fremgår af Undervisningsministeriets nye internationaliseringsstrategi, som offentliggøres i dag.

Strategien skal gøre det lettere for de studerende at tage skridtet over grænsen. I dag er det kun 7,6 pct. af de færdiguddannede på professionshøjskolerne og 3,8 pct. af de færdiguddannede på erhvervsakademierne, der har været i udlandet i studietiden. Stik imod hensigten har antallet af rejselystne studerende i de senere år været stagnerende. Men med strategien vil undervisningsminister Bertel Haarder (V) sikre, at mindst 20 pct. af de studerende på professionshøjskolerne og erhvervsakademierne drager udenlands i 2020.

»Det er altid sundt at kigge ind ad sine egne vindver, og de studerende får først og fremmest vigtig dannelse ud af at opholde sig i udlandet. Den faglige tyngde skal selvfølgelig være mindst lige så god som herhjemme, men det vigtigste er, at de studerende lærer en fremmed kultur og et fremmed sprog,« mener Bertel Haarder, der bl.a. vil indføre faste »pakker«, hvor et halvt års studie eller praktikophold i udlandet indgår som en fast del af studiet uden at forlænge dette.

Formanden for Professionshøjskolernes Rektorkollegium, Laust Joen Jakobsen, er klar til at lægge »et mildt pres« på de studerende.

»Vi er lidt nogle hjemmefødninge. Vi modtager således langt flere unge studerende fra andre lande, end vi selv sender ud. Der har været en tendens til, at pædagog- og læreruddannelserne har lukket sig lidt om sig selv. For ikke så mange år siden måtte vi slet ikke sende de lærerstuderende til udlandet,« siger Laust Joen Jakobsen og fortsætter:

»Hvis man skal arbejde med relationer mellem mennesker, er det meget vigtigt, at man virkelig har prøvet sig selv af, været på dybt vand og oplevet den kulturelle mangfoldighed i et andet land.«

Tysklærere til Tyskland

Bertel Haarder vil ikke gøre udlandsopholdet obligatorisk, men han ser gerne, at de enkelte uddannelsessteder gør det til et krav.

»Hvis professionshøjskolerne selv vil gøre udlandsophold obligatorisk, er det fint. De kan sige, at hvis man vil læse til tysklærer her, indebærer det, at man tager et studie- eller praktikophold på tre eller seks måneder i Tyskland. Det vil jeg direkte opfordre uddannelserne til,« siger Bertel Haarder. Opfordringen modtages positivt.

»Jeg er enig med ham i, at vi skal i gang med forsøg, hvor udlandsophold er en del af forventningen til de studerende,« siger Laust Joen Jakobsen.

Familiære og personlige forhold er den vigtigste årsag til, at studerende ikke vil rejse ud i studietiden, derefter følger økonomien.

»Et udlandsophold kan både give en vigtig personlig og professionel dannelse. Men for pædagogstuderende kan det være dyrt at tage praktikken i udlandet, fordi vi er i lønnet praktik herhjemme, men kun får SU i udlandet,« siger Mette Lundstad Nielsen, der er faglig sekretær i Pædagogstuderendes Studieorganisation (PLS).