Artikel i fuld længde med tilladelse fra Berlingske Tidende

Akut behov for at indgå nye dobbeltbeskatningsaftaler

Ophævelsen af udstationeredes skattefritagelse viser, at der er et stort behov for nye skatteaftaler med andre lande, lyder det samstemmigt fra erhvervsliv, skatteeksperter og erhvervsorganisationer.

Med den udskældte ophævelse af udstationeredes særlige skattefritagelse, som blev vedtaget med skattereformen for nogle uger siden, springer et nyt problem frem i lys lue: Danmark har hårdt brug for at få forhandlet nye dobbeltbeskatningsoverenskomster (DBO) på plads med andre lande.

»Vi har længe sagt til regeringen, at vi har behov for at få nogle nye DBOer trukket i hus. Dem, vi har i dag, er stærkt forældede, og derudover har vi også brug for at få forhandlet helt nye aftaler på plads med lande, vi ikke har overenskomster med i forvejen,« lyder det fra Tine Roed, direktør i Dansk Industri.

Mest presserende er behovet i Mellemøsten, herunder lande som De Forenede Arabiske Emirater, som Danmark ikke har aftaler med. Hidtil har det ikke været relevant, fordi der i landene ofte ikke opkræves skat, men med ophævelsen af ligningslovens § 33A er der opstået et akut behov.

Udstationerede i disse lande risikerer nemlig at blive ramt usædvanligt hårdt af de nye skatteregler, og derfor vil det ifølge førende skatteeksperter og virksomheder blive stort set umuligt at udstationerede folk til landene.

»For når vi ikke har en DBO med de lande, kan de ikke bringe deres fulde skattepligt til ophør i Danmark, selv om de tager familien med og lejer deres hus uopsigeligt ud i eksempelvis to år,« fortæller Per Ørtoft Jensen, en af landets fremmeste skatteeksperter, som er partner i KPMG.

Konkurrenceevnen svækkes

Dermed vil det blive usædvanligt dyrt for virksomhederne at udstationere danskere til disse lande. De skal nemlig ikke blot kompenseres for en stigende personskat, men også kompenseres for andre ting, som er en del af lønpakken, når man udstationerer medarbejdere. Det drejer sig om sygesikring i det pågældende land samt børnenes skolegang, der oftest koster minimum 100.000 kr. per barn.

Derudover risikerer en del af dem også at skulle betale skat af deres fribolig; en beskatning, der også skærpes markant ved årsskiftet. Det havde ikke været tilfældet, hvis Danmark havde haft en DBO med det pågældende land, for så ville den givne medarbejder blive betragtet som skattemæssigt hjemmehørende, fordi familien er rejst med.

»Det er uhensigtsmæssigt, fordi det bliver markant dyrere at udstationere danskere dertil. Det betyder stigende omkostninger for danske virksomheder, som svækker deres konkurrenceevne, indtjening og på sigt jobskabelse i Danmark,« siger Per Ørtoft Jensen. Han fortsætter:

»Det er også en ulykkelig udvikling, fordi det er stærkt voksende markeder. Danske virksomheder skaber mere og mere eksport til de lande inden for eksempelvis olie-, ingeninør- og entreprenøraktiviteter.«

Virksomheder efterlyser handling

Han bakkes op af finansdirektør i COWI, Keld Sørensen. Hans virksomhed har årligt op til 17.000 projekter, og de får flere og flere opgaver i mellemøstlige lande.

»Men med dette bliver det endnu engang dyrere at sætte danskere på projekterne. Ofte vinder vi ordrer med en ret lille margin, og det vil ikke være muligt fremover. Det er noget, vi allerede kan se nu, og sådan vil det gælde bredt for erhvervslivet. At politikerne siger, de vil kigge på lovens virkning om et år, kan vi ikke bruge til meget. Den slags beslutninger træffes med det samme,« siger han.

Det er dog ikke kun i mellemøstlige lande, der er behov for nye dobbeltbeskatningsaftaler. Det er et bredt problem, som har været der længe, og opfordringer til skatteministeren om at opprioritere området er senest kommet op til overfladen på et samråd i Folketingets Skatteudvalg.

Her modtog ministeren flere spørgsmål om, hvorvidt han ville lytte til erhvervslivets bønner om nye overenskomster. Anledningen var, at Thor Möger Pedersen forinden havde sagt, at der var et »ressourcehensyn at tage« i forhold til, hvor mange aftaler man kan forhandle.

»Der er generelt behov for at få dobbeltbeskatningsaftaler med så mange lande som muligt, og ikke blot i Mellemøsten. Det sikrer retfærdighed og gennemskuelighed, så virksomhederne på forhånd ved, at planlægningen af et projekt i et land kender de skattemæssige konsekvenser både for virksomhed og medarbejder. Alternativet er risiko for dobbeltbeskatning og vilkårlige ad hoc-afgørelser af lokale skattemyndigheder,« lyder det fra adm. direktør i FLSmidth, Jørgen Huno Rasmussen.

Det har ikke været muligt at få en kommentar fra skatteminister Thor Möger Pedersen.